06 Mei 2009

Dugaan

Memang tak aku sangka semalam bukan lah seperti hari-hari yang lepas. Kebanyakkan rombongan yang aku sambut tak pernah pun terjadi hal sedimikian. Jarang sekali rombongan yang datang untuk melancong tersangkut di lapangan terbang antarabangsa Damascus. Dan alasan yang aku terima juga susah untuk akal ku terima. Adakah patut pihak emigration katakan pasport rombongan yang datang ini adalah passport palsu, dan secara jelas aku dengar pengakuan dari Mak Su selaku ketua rombongan dia memang dengar secara jelas pegawai emigration tu katakan “palsu” dengan bahasa Malaysia.
Kekalutan bermula setelah Chaq dan Shida keluar dari pintu balai ketibaan namun kelibat ahli rombongan yang lain tidak kelihatan.
Aku, Ali, Nizam dan serta beberapa akhawat lain bertanya : “mana lagi yang baki?”
Jawab Chaq mereka semua sangkut di dalam, pihak emigration tahan sebab disyaki menggunakan passport palsu. Detik hati ku mungkin ini perkara biasa dan akan selesai sesingkat mungkin. Lalu aku ambil keputusan tunggu dan lihat.
Aku sengaja melengahkan masa untuk mohon bantuan dari kedutann kerana pada perkiraan aku ini semua hanya masaalah teknikal semata, dan pada perkiraan aku masaalah passport palsu ini pasti akan selesai dalam masa yang sekejap.
Aku juga percaya bahawa telahan pihak emigration itu tak betul kerana aku kenal siapa Pak Su, siapa Maksu, siapa Atif dan siapa Syidah. Tak mungkin mereka gunakan passport palsu. Namun aku tidak menolak seratus peratus ada kemungkinan mereka gunakan passport palsu, kemungkinan sebahagian ahli rombongan gunakan agent lalu agent tipu mereka, tetapi kemungkinan itu terlalu sedikit.
Bermula dari jam 6 petang aku tetap menaruh harapan rombongan ini akan keluar dari lapangan terbang ini seperti rombongan pelancong lain. Namun setelah 4 jam berlalu aku rasakan pasti ada sesuatu yang tak kena dengan rombongan ini, setelah minta maklumat detail dari Chaq, aku terus telefon En. Fahmi pegawai kedutaan Malaysia di Syria memaklumkan masaalah yang dihadapi oleh rombongan, En. Fahmi juga sukar menerima alasan passport palsu yang diberikan oleh pihak emigration hanya atas alas an tiada cop keluar dari Malaysia. Kemudian dia memberi maklum balas bahawa perkara ini akan dirujuk kepada En. Husain, aku merasa sedikit tenteram dengan jawapan yang di berikan.
Selang beberapa minit aku dimaklumkan bahawa En. Husin telah menghubungi pihak emigration di mator menyatakan masaalah yang dihadapi oleh rombongan dan rombongan akan keluar seberapa segera dan rombongan akan melalui ujian passport bagi menentukan keaslian passport Malaysia.
Jam di tangan ku menunjukkan jam 12.30 malam bermakna dua jam telah berlalu, kelibat Paksu dan rombongan tidak juga kelihatan, sekali lagi aku terpaksa mengganggu En. Fahmi dengan panggilan ku.
En. Fahmi terus berusaha menyelesaikan masaalah ini, katanya dia telah hubungi En. Husain beberapa kali namun panggilan tidak di jawab dan aku membuat telahan kemungkinan En. Husain tidor memandangkan jam sekarang pukul satu pagi.
Demi menyelesaikan masaalah ini En. Fahmi memberi tahu aku bahawa masaalah ini akan diselesaikan oleh seorang kakitangan tempatan kedutaan Malaysia - Samir Subky.
Di akhir perbualan, aku berterima kasih atas kesungguhan En. Fahmi dalam menyelesaikan masaalah ini, dan paggilan aku dimatikan.
Selang beberapa minit handphone aku berdering lagi, Samir Subky menyatakan masaalah ini akan selesai sekitar setengah jam, namun hatiku payah menerima pernyataan ini, dengan suara yang nyaring aku katakan apakah benar setengah jam akan selesai semua masaalah ini, sengaja aku kuatkan suara kerana aku susah menerima pernyataan sebegini dari seorang arab, cukup sebentar tadi aku bagaikan dipermainkan oleh seorang anggota polis mator bila diberitakan setengah jam akan selesai bila mana aku bertanyakan perkembangan terikini tentang rombongan.
Kelihatan dikelilingku arab memandang-mandang aku, mungkin juga merasa hairan dengan seorang ajanib yang bercakap arab atau memandang kerana terasa hati bila ayat yang aku lafazkan seakan mengutuk mereka. Namun aku tak peduli semua itu,harapan ku agar mereka tahu betapa susahnya berurusan dengan mereka, bila disebut “khamsa daqaiq” pasti setengah jam pon tak akan ada apa-apa, cukup memanaskan hati aku. Aku yakin arab yang memandang aku tadi jika mereka rasa apa yang aku rasa, tindakan sama pasti akan diambil.
Jam 1.30 malam kelibat Maksu dan rombongan muncul di pintu keluar balai ketibaan. Alhamdulillah…. tiada ayat yang bisa aku lafazkan selain puji syukur ke hadrat ilahi yang maha penentu atas segala.
Kulihat wajah rombongan sedikit ceria walau pun ku tahu dihati mereka penuh dengan hiba atas apa yang berlaku. Aku pasti dan yakin di sebalik peristiwa ini pasti ada sesuatu yang tersembunyi dari pengetahuanku sebagai manusia yang mempunyai akal yang terbatas.
Allah tuhan semesta alam, Dia lah yang mengatur perjalanan alam dan menggerakkannya. Dia maha mengetahui atas segala sesuatu, Dia lah yang mencipta manusia dan mengetahui apa yang terbaik untuk ciptaan-Nya.
“Janganlah kelambatan masa pemberian Tuhan kepada-mu, padahal engkau bersungguh-sungguh dalam berdoa menyebabkan patah harapan, sebabb Allah telah menjamin menerima semua doa dalam apa yang Ia kehendaki untuk-mu, bukan menurut kehendak-mu dan pada waktu yang ditentukannya, bukan pada waktu yang engkau tentukan”. - Ibnu Atoillah Assakandary.

sent from My I-Mate via yahoo mail.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan