10 Disember 2008

KEMANA ARAH KITA?

Bismillahirrahmanirrahim..

Ku mulai bicara ini dengan pujian syukur kehadrat ilahi, sembah salawat beserta salam keatas junjungan besar nabi Muhammad sallallahu alalihi wasalam, penghulu segala nabi dan rasul, ahli keluarga baginda, para sahabat yg agung dan seluruh para tabiin dan penyambung warisan para nabi hingga ke akhir zaman…

Amma ba`du…

Pada hari isnin bersamaan 11 november 2008, aku menziarahi saudara bilal tawakkalna di kedai baiki hp nya dekat Jami Zaid, sambil bertanya khabar, aku juga mebuka topic perbualan tentang lawatannya ke Malaysia baru2 ini. Kata Bilal simple “biasa saja” tujuan bisnes tak sempurna apabila hajat ingin menemui pembekal kereta pencen tak kesampaian. Selaian cerita duka citanya beliau, aku juga turut membuka topic baru tentang pandangan beliau terhadap masyarakat Malaysia…. Kata beliau “bagus” tapi yang kecundangnya apabila disudut yg menjadi fardu kifayah tidak di ambil kisah oleh kebanyakkan masyarakat melayu yg beragama Islam, lebih2 lagi orang2 yg kuat berpegang pada agama, kebanyakan keluaran dan lulusan agama hanya menumpukan perhatian di pusat2 pengajian tanpa mengambil pusing tetang perkara2 yang bersangkutan fardhu kifayah yg lain.
Sambung Bilal lagi, sepanjang berada di Malaysia bermula dari Kuala Lumpur kemudian menziarahi kawan2 lama di kedah kemudian turun ke KL semula dan akhirnya ke Johor, didapati kebanyakkan kedai adalah di monopoli oleh orang bukan Islam, amat jarang sekali melihat orang Islam menjadi tauke di premis2. katanya lagi, Islam tidak melarang kita untuk menjadi kaya, malahan mendorong kita supaya menjadi kaya dan bersyukur. Kisah seorang sahabat nabi yg dikenali sebagai Abdur Rahman Bin Auf, dia adalah orang yg paling kaya di dunia ini apabila dikira semula hasil tinggalan pusakanya sekembalinya beliau ke hadrat ilahi dan Abdur Rahman itu adalah salah seorang sahabat nabi yg mendapat sanjungan sebagai “ahadul mubaysyirin bil jannah”, jadi tiada salahnya untuk kita menjadi kaya. Kata Bilal lagi, rugi sangat keluaran agama terutama yg belajar di Syria jika tidak mengambil pedoman dari masyayikh Syria dalam mentadbir kehidupan mereka di Malaysia.
Dalam hal ini aku terasa kehebatan syaikh Sariah apabila mendorong anaknya Ammar Ar Rifai agar menumpukan kerjayanya di bidang penyiaran, dulu aku sendiri tertanya2, apa faedah yg diperolehi dari melakukan kerja2 sebegini, tapi kini nampak hasil disebalik kerja itu apabila Ammar sendiri dapat menjadi pengarah urusan untuk Qanat Ad Dakwah yg dipancarkan menerusi satellite, dan berpusat di Bahrain. Dan kerjayanya itu mendapat sambutan dikalangan masyarakat setempat. Lebih mengagumkan lagi apabila si Ammar dapat menarik minat golongan muda remaja berkerja bersama beliau disamping memberi tunjuk ajar pada golongan ini agar tidak meninggalkan agama, bila tiba waktu solat diutamakan ibadah dari kerja.
Kata Bilal, kita asyik mengatakan tv membawa kerosakan, internet mendorong kemaksiatan tetapi kita tidak berusaha menggunakan saluran ini kearah kebaikan. Kita sebenarnya mampu mencorak agama menerusi saluran ini.
Bagaikan terngiang-ngiang kata2 dari Ayahnda Al Marhum Al fadhil Ustaz Niamat Yusof agar anak muridnya tidak tersangkut dengan kerja yang akan menghalang kita dari menyampaikan apa yg dipelajari dengan sebenar-benarnya, tetapi berusaha mencari rezki dari sumber lain sambil memenuhi tuntutan masyarakat yang dahagakan ilmu, pesanan ayahnda ini segar kembali apabila di refresh semula oleh Ustaz Zainul Asri yang berkunjung ke Syria baru2 ini. Cukup terasa manfaatnya dan iktibar disebalik pesanan wasiat itu.
Moga kita semua tergolong dalam kumpulan yang sentiasa suka mendengar pesanan dan mengikuti apa yg terbaik dari pesanan itu.
Mohon maaf jika terkasar bahasa dan tersilap biacara.
Keampunan ilahi selalu didambakan dalam menjalani liku-liku kehdupan di alam yang fana ini.

Sekadar cetusan rasa hati.

Wassalam.

Abu Muaz (Ashan)
Ruknuddin, Damascus, Syria.
10 Dis. 2008 01:45

Tiada ulasan:

Catat Ulasan