28 September 2009

Mula aku sampai dulu

Boring, bosan, tak ketahuan, semua nya ada, mujurlah ada satellite, kurang2nya tak lah terasa sunyi sangat, kebetulan hari line telepon terputus kat rumah aku, hari tu juga Basil bawa tv ke rumah aku, ok lah sikit.
Memang rancangan di satellite tu 24 jam dan ada lebih dari 800 chanel, tapi dah memang aku ni bukan kaki tengok tv jadi walaupun banyak chanel bagi aku tiada apa2.
800 chanel tu hanya untuk satellite nilesat saja, kalau pasang satu lagi jarum kat piring atas bumbung mungkin boleh dapat sampai 1000 lebih chanel dan semua nya free, nak tambah lagi chanel pon boleh tapi kena topup lah 1000 Lera, boleh tengok chanel sport tambahan.
Aku ni bukan lah tau sangat bab satellite ni, dulu penah lah tengok member dok kerosek tentang satellite ni masa aku bujang dulu, aku tengok gitu2 ja sebab aku ni malas sikit nak ambil kisah tentang satellite, aku kalau ada filem best dan ada berita2 yang hangat aku tengok lah, yang tu pun hanya 3 atau 4 channel ja, yang lain tu aku tak berapa minat sangat.
Bagi aku diantara internet dan satellite aku pilih satellite lagi sebab aku rasakan internet boleh bagi maklumat yang lebih kat aku, apa yang aku nak senang dapat, kalau satellite setakat aku boleh tercokoh saja depan tv, kalau nak apa2 kena cari di channel lain, berbanding dengan internet, aku boleh buat banyak kerja, cari maklumat, tambah maklumat, jengok sana, jengok sini, baca berita Malaysia, Syria, dunia dan banyak lagi.
Bila aku on ja internet mesti aku akan buka web cuaca Syria, berita Malaysia dan dunia sambil2 tu jengok juga blog aku, blog Kedah dan blog PMTIS sambil lawat blog kawan2. Dan aku dapat rasakan masa aku kebanyakkannya habis di depan komputer, sebab tu lah aku terasa boring sangat2 bila internet tak ada di rumah.
Nak menyangkul kat Syria ni memang payah, bukan payah sebab tak ada tanah tapi sebab benda tu tak penah di buat budak Malaysia kat sini, kalau aku buat nanti takut Baladiah (bandaran) mai Tanya aku buat pa, tak ke naya namanya tu, silap hari bulan polis pun boleh mai rumah aku bila dia syak aku tanam apa2 kat sini, tak ka cari maru namanya tu.
Mula aku sampai Syria dulu pada akhir tahun 2000 bulan 9 aku terus menetap di apartment dan rumah aku di tingkat tiga di kawasan Zahirah Jadidah, tingkap dapur rumah aku menghala ke sebuah ladang sayuran, setiap pagi aku dok melengung ja kat beranda dapur tengok orang dok menyangkul tanah, terasa dalam hati waktu tu alangkah best nya kalau aku dok bekerja sama2 dengan depa dok main tanah, cangkul sana cangkul sini sambil buat riadhah keluarkan peluh, alangkah seronoknya bila aku dapat penaik batas untuk tanam sayur kemudian buat para rendah atas batas tu supaya mudah untuk aku santau dengan pokok kayu supaya biji benih yang aku tabor tak terkena cahaya matahari yang terlalu panas dan juga sebagai pelingdung dari burung2 supaya tak makan biji benih aku.
Tiba2 Hamim kawan serumah aku mai tepuk belakang aku dan aku terkejut dan terus hilang lamunan aku dan aku pun kembali ke alam reality bahawa aku lani kat Syria, bukan nya kampong Landak.
Semua cerita tu lapan tahun yang lalu sewaktu aku masih tak tau lagi selok belok tentang Syria. Kini aku dah dapat atur rentak perjalanan aku. Aku dapat gantikan cangkul, tanah, sayur, parang dan segala2nya yang bersangkutan dengan pertanian dengan laptop dan komputer.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan